tisdag 4 mars 2014

#1

I fredags åkte min kör ihopslagen med skolans bästa mixed choir tillsammans med sophomore select choir och Honneybees, en otroligt bra flickkör, till Arcadelphia för att tävla. Först var det genrep med över hundra personer i körsalen. Uppvärmningen var häftig, när så många tog ton och rummet var fullt av alla röster. Senare klockan 12 åker vi iväg, ca 45 minuter till lokalen vi ska till. Vi väntar i cirka två timmar och sen är det vår tur. Först är det absolut sista uppvärmningen och genrepet innan tävlingen. Vi var i ett litet vitt rum med endast ett piano och bänkar i. Akustiken var otrolig och när dirigenten slår av sista tonen kunde jag inte låta bli att le. Känslan var så mäktig. Vi börjar gå mot tävlingslokalen och alla får dunkar i ryggen och någon av killarna skriker ut "we got this", sen blir vi knäpptysta ute i korridoren.
Nu var det dags att tävla och vi sjunger våra låtar framför en jury som sitter längst bort på läktarna. Efter det rör vi oss mot sight readning rummet. Där får vi noter vi får sjunga igenom en gång, sedan rätta till i tre minuter i våran grupp, sedan låta vår körledare rätta till det sista i en sista minut. Sen sjunger vi det en sista gång, och vi var bra!
Sen får vi vänta igen i tre timmar eller så på resultaten. Det fanns ca tio divisions eller så. Division 10 var "bad" and division 1 var "exellent" osv. Vår körledare kommer ut med sex "pokaler" och det visar sig att alla körer från Bryant High school fick division 1 på både sight reading och sångerna. Ganska coolt faktiskt.


Här är alla från alla körer (förutom de som åkte hem innan) och våra "priser". Nu ska vi iallafall till State och tävla, dvs tävla om vilken/vilka körer som är bäst i hela Arkansas, vilket är ganska stort!


Efter vi fick reda på vår placering så satte vi oss på bussen igen. Jag kommer nog aldrig glömma hur någon från "min grupp" längst bak i bussen satte på en låt och alla i hela bakre halvan av bussen började sjunga Just the way you are. Det blir en sån häftig känsla när alla som sjunger med kan sjunga bra och någon till och med lägger på en stämma. Träffade många nya trevliga människor den dagen och kvällen!



Efter bussresan hem gick jag ut och åt med några sköna människor. Vi åkte till en mexikansk restaurang och jag och en av de andra tävlade ikapp om vem som kunde prata bäst spanska med kyparen.
Vi kom även fram till att om jag skulle vara ett djur skulle jag vara en känguru, vilket skrattretande nog tyvärr är sant. Jag har känguru-drag, haha.


Sen körde Justin mig hem och vi pratade om svåra tider och musik. Väldigt trevlig människa!
Väldigt bra dag och kväll. Snart blir det tävling i State!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar