tisdag 4 februari 2014

Fayetteville

Vi åker bil tre timmar och världen är vacker!






Senare åker vi till ett bildmuseum. Jag tror jag och Steffie uppskattade det mer än våra värdföräldrar. Det var en vacker lokal, påminde om Europa på något sätt.








Denna målning påminde mig om min kära tvilling.




Vi besökte de absolue first Wallmart in the world och dess lilla museum.



Det lilla museet:


Sen bar det av mot University of Arkansas, the razorbacks college, Där Amanda gick när hon var yngre.

Jag tror nog många av er hört talas om sorority. Dvs tjejer som under college bor tillsammans under college. Det finns en ritual man gör innan man kommer in och så vidare. Det som man sett så mycket av i filmer:




Tydligen bodde min värdmamma i ett sådant hus. Vi började med att besöka det!
Först åkte vi förbi andra sorority-byggnader och även liknande byggnader fast för killarna.
Här är ett ett exempel:


Det gröna huset är ett av killarnas hus, fraternity.


Amanda berättade att det finns en underjordisk tunnel mellan killarnas och tjejernas hus, handgrävd, så att de kunde festa tillsammans. Ganska grymt ändå!

Här nedan är Amandas tidigare college-hem:


Vi gick in i byggnaden och möts av en tjej. The "sorority-catain" som visar oss runt. Korridorerna såg ut så som de gör i filmerna. Ganska häftigt att se!


Ett av vardagsrummen.




Korridorerna


och matsalen.

Här nedan är bargatan som ligger två minuter från campuset.


På gågatorna fanns alla namn från de som graduated från Uneversity of Arkansas, alla årgångar, alla gågator. Häftigt att se alla namn!



Amandas namn


Prep rally scenen, gigantisk. Den lilla röda pricken till vänster är en människa.


Bild på en liten del av campuset.


Den första byggnaden som byggdes av colleget, long time ago.





Amandas bild i sorority-huset.



Razorbacks


Ett rum med alla flaggor. Amanda sa att hon trodde att det var alla flaggor från de länder som eleverna på colleget kom från.



Jag hittade Sverige!




Fotbollsplanen. Så maffig. Förstå att denna plan var fem minuter från campus och eleverna kan gå dit och se matcher varje vecka, game season.
Dagen när vi var där var det en basketmatch. Man såg små grupper av hemmastadda elever gå i sina mjusikbyxor med en cola i handen vandra ner till basketbyggnaden. Det såg så enkelt och härligt ut!



En metallgris, målad med byggnader från campuset, det var ju fyndigt.


Fick mig att vilja gå på college, om det inte skulle inkludera att lämna Sverige...
En otrolig upplevelse att få se det hursomhelst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar