måndag 21 oktober 2013

It's okay not to be okay

Somsagt Allt är inte så lätt just nu. Hittills har jag inte riktigt känt för att skriva ner allt. Jag har vart trött och kanske lite ledsen. Men varför jag känner och tänker som jag gör är pga min värdfamilj.
En stor faktor är att jag bor långt ute på landet, mitt ute i ingenstans. det skulle väll kanske inte göra så mycket om jag oftast hade tillgång till skjuts, men eftersom Tasha och John är borta (Tasha har aldrig skjutsat mig nånstans heller so far), Bracey jobbar mycket. Jessica har ont om pengar och jobbar deltid, hon försöker därför jobba extra så mycket som möjligt och det känns då inte heller helt rätt att ta hennes bensinpengar, även om hon insisterar.
En annan sak är att Tasha inte är här. Även när hon är det är hon frånvarande mentalt. Hon pratar inte med oss. Jag försöker få oss att klicka genom att prata med henne och fråga om hennes problem osv. Men det slutar bara med att hon berättar om sina problem, suckar och sen går ut och röker och dricker sin öl.
En annan sak är kommunikations svackorna. Redan innan vi (jag och Leah) kom hit så var saker och ting oklart. Det stod att jag skulle få ett eget sovrum och dela badrum med Leah. Nu delar jag sovrum och delar badrum med Bracey och Marissa och Markus när dom är i huset. Hon skrev också till mig att hennes dotter med familj skulle bo på nedervåningen när jag och Leah skulle vara här. Men istället bodde Jessica och Bracey här när jag kom, två människor jag aldrig hört om. Inte för att det är ett problem, men det känns lite oärligt. Det är också det att hon aldrig berättar något för oss. Vi kan få reda på att vi ska bra borta hela helgen en dag innan vi åker. Then what about our plans? Eller när hon helt plötsligt var borta i en vecka eller tre veckor utan att berätta att hon bestämt skulle åka innan. När hon förklarade att vi fick reda på att vi hade gratis skollunch var hon otydlig med det så jag inte förstod och när hon uppredande det en vecka senare så fick jag dåligt samvete för att jag inte tagit nytta av det som dom praktiskt taget betalar (skatt) för (alla har inte gratis skollunch). Samma sak med när hon inte förklarade hur abonnemanget fungerade och jag nu tydligen kanske använt upp nästan allt internet av vad vi alla hade (vi har som en familjeplan). Fast förstod henne inte riktigt ändå, för hon skicka bara ett litet kort sms.
Sen finns det ekonomiska problem. John jobbar mycket och tar ofta jour (han kan därför inte komma hem). Tasha hatar sitt jobb och hoppas på att bli sparkad nu när hon är borta i Califonia i 3 veckor. Det är ont om pengar så alla hästar plus båten plus mini känguruna ska säljas. De har stängt av internet i huset också (inte jättestort problem dock, jag och Leah kan använda Jessicas). Tasha är dessutom fortfarande i domstol och hon är alltid stressad. Det finns familjeproblem, definitivt. Mycket som jag inte kan skriva om här men som har fått konsekvenser av att Tasha inte pratar med några av sina döttrar... Det är dock definitivt inte bara Tashas problem. Det finns ingenting normalt med barnens uppfpstran heller. Deras pappa kan inte ta kommando över dom, han är för soft. Tasha bryr sig inte riktigt dom. Jag tror inte hon riktigt vet hur hon ska handskas med dom. De lyssnar dessutom inte på vad de äldre säger till dom. Därför blir det mycket ansvar för mig och leah när Tasha är borta så mycket (Jessica hjälper ju till mycket dock). De kan gå upp efter läggdags och baka kakor, äta popcorn till frukost eller skrika när dom inte får som dom vill, det är mest Maddie dock. Hon är 9 år nu...
Sen är det uppgifterna vi har i huset. Jag förstod inte att detta var fel först, vi hat ju uppgifter i mitt hus hemma också och jag älskar mitt hus hemma. Men t ex när jag pratade med Christina och hennes pojkvän Scott så förklarade dom att såhär ska det inte vara. Det visste jag inget om, jag har aldrig varit utbytesstudent förut. Det är klart jag inte gillat det men vad har jag att säga till om när ingen annan inkl. De vuxna ifrågasätter. Uppgifterna är att diska när man ser att det behövs (gäller alla), sortera tvätten när man ser att det behövs (gäller alla) och mata hästarna (gäller mig och Leah). Detta har nu slutat i att jag och leah står och viker våra värdföräldrars underkläder och diskar i nån timme istället för att gå och lägga oss när vi är trötta och ska upp tidigt nästa morgon. Detta är något som kan hända ofta. Vd det gäller att mata hästarna så har jag väll inget emot det. Men det tar tid, det är 8 hästar... Och det är ansvaret som är jobbigt. Om inte vi matar dom så får dom ingen mat och Tasha blir arg. Så borde det inte va, det är inte våra hästar. Jag hjälper gärna till men jag känner för mycket ansvar och press som det är nu.
Jag har umgåtts med Thirza och hennes värdfamilj mycket och insett att det inte borde vara så som jag har det. När jag pratade med henne om mina problem sa hon att hennes värdfamilj var öppen för att ta en till utbytesstudent. Detta skulle ju vara underbart vad det gäller familjen. Men har fortfarande problem med att se mig och Thirza leva ihop. Jag gillar henne jättemycket men hon är mycket för att jämföra (vilket jag inte är i USA för att göra) och hon beter sig i många sammanhang som lite bättre än alla hemma. Hon var tydligen väldigt populär och ganska bortskämd i Holland, detta speglar av sig på hennes attityd många gånger.
Men när jag ändå väl var öppen för att tänka på denna idé så hörde jag att Aki också hade problem och att det var prat om att hon kanske skulle byta till Thirzas familj. Akis värdmamma och Thirzas värdmamma känner varandra och Aki har varit hemma hos Thirza mer än jag pga att de bor 5 min från varandra. Även om jag tror dom känner att jag platsar bättre i det huset så kanske hon här förtur. De vill nämligen inte ta 3 utbytesstudenter.
Jag ringde därför Lisa igår, min local councler. För att se om det fanns någon familj i Bryant High School som var villiga att ta en utbytesstudent. Jag vill veta det innan jag ens börjar ta reda på mer info om att byta. Jag kanske behöver flytta ur Arkansas, vem vet.
Vad hon sa var iallafall att vad hon vet finns det inte någon familj som bor i Bryant High School området. Eller ja, det fanns en familj som gjorde det men de ville ha son utbytesstudent i en privatskola om de de skulle få en. Men hon ska kolla upp det och smsa mig sen om ca en vecka (mitt förslag). Jag berättade inget om att Tasha är borta för hon visste inte om det och jag ville inte sätta Tasha i en obekväm sits. Jag råkade säga att hon åkte till sin pappa när hon gjorde det första gången, då hon var borta i ca en vecka. Jag sa att hon var borta i ca fyra dagar och det var Lisa inte alls nöjd med...
Det krävdes ett outside perspektive för att inse att detta inte är så som det ska vara. Men nu vet jag och jag och Leah har gjort en lista på saker vi inte trivs med så vi ska åtminstone prata med Tasha när hon kommer hem, så får vi se vad som händer sen. Det känns såklart jobbigt att lämna och byta. Leah är min syster nu, Bracey min värdpappa och Jessica en av mina bästa vänner här... Jag är en sån som lätt blir attached i sånnahär situationer. Tänk om jag nu får byta skola och knappt aldrig får se Leah igen. Det är inte vad jag vill. Dessutom har jag 8/10 ggr the time of My life på denhär skolan och med dess människor. Därför har byte varit svårt att tänka på.
Leah, som är otroligt carefree, har även sagt att hon nog vill byta om jag byter. Jag förstår det, 100%. Det skulle bli ensamt på gården utan mig. Och att vara helt ensam i huset är både obekvämt och lite läskigt. Men jag vill såklart inte sätta henne i den situationen så att hon också vill byta. Men detta är också mitt år, vilket får inkludera att jag får vara självisk lite då och då är jag rädd.
Har knappt sagt något till mina kära vänner därhemma om detta. Det har varit svårt och jobbigt att prata om. Men nu behöver jag er mina kära vänner. Så tro inte att jag glömt er!
Allt kommer lösa sig, det är jag övertygad om, somsagt.

1 kommentar:

  1. Det låter jobbigt för dig Frida... Prata med Lisa. Jag tror också detta kommer att lösa sig på ena eller andra sättet. Sköt om dig min kära dotter!

    SvaraRadera